zondag 1 mei 2016

Dharan, Dipendra school, 26 april 2016.

Vandaag Dental Camp op de Dipendra school. Om zeven uur op en om half acht vertrekken, na een ont bijt van geroosterd brood, boter en ei. Het hotel is niet gezellig; mijn badkamer heeft een kraan die niet werkt, de douche is niet warm en de betonnen vloeren nodigen niet uit. Het terras is iets gezelliger, ware het niet dat ’s avonds de generator aangaat met een hoop herrie. Wel is er een vlammenboom die op het punt staat te gaan bloeien en vol mussen zit.


Wat gaat de dag brengen? Henk denkt dat ik een dossier moet maken met foto’s van alle kinderen. Dus post ik in de tandartskamer en begin mijn werk. Globaal gaat het zo: Suna, een van de onderwijzeresjes maakt formulieren; voor elke patiënt een. Vervolgens vraag ik haar twee patiënten binnen te laten, die worden gefotografeerd en ik schrijf de naam op. Daarna wachten ze tot ze aan de beurt zijn. Ik wil steeds dat er een of twee klaar staan, want het werkt het snelst als de tandartsen: Ram uit Kathmandu en onze Diego achter elkaar door kunnen werken.

Ram is een Nepalese mondhygiënist uit Kathmandu, die ons achterna is gereisd en samen met Diego de patiënten controleert en behandelt. Als praktijkruimte wordt een schoollokaaltje ingericht. Belangstelling is er genoeg; als je niet oplet loopt iedereen naar binnen, vooral als iemand een bepaald tandheelkundig probleem heeft gaat allemaal erom heen staan. Het zoontje van de onderwijzeres glipt naar binnen. De onderwijzeres (trouwens op hun paasbest gekleed in prachtige sari’s) hebben de functie van assistente. Met handschoenen aan lopen zij rond de tafel en proberen de juiste instrumenten aan te reiken door ernaar te wijzen. Echt veel Engels spreken ze niet. Ram spreekt wel Engels en hij moet vertalen als Diego de patiënten een mededeling wil doen.



Een patiënt heeft een verstandskies die bijzonder hardnekkig is, het wordt een waar gevecht. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten